Prof. Dr. David Antons
Prof. Dr. David Antons
Leitung des Lehrstuhls für Entrepreneurship und Innovationsmanagement im Agribusiness
Meckenheimer Allee 174
53115 Bonn
Forschungsinteressen:
- Hybrid Intelligence in organizations
- Interaction of human and machine
- Human-AI decision making
- Knowledge sharing and technology transfer
- Organizational climate
- Psychological factors influencing decision making
- Attitude research and implicit attitude measurement
- Learning from feedback
- Text Mining, Natural Language Processing, Topic Modeling
- Piening, E.P., Salge, T.O., Antons, D. & Kreiner, G. (2018), Standing Together or Falling Apart? Understanding Employees’ Responses to Organizational Identity Threats. Academy of Management Review , forthcoming.
- Antons, D., Joshi, A. & Salge, T.O. (2018), Content, Contribution, and Knowledge Consumption: Uncovering Hidden Topic Structures and Rhetorical Signals in Scientific Texts. Journal of Management , forthcoming.
- Paluch, S., Antons, D., Brettel, M., Hopp, C., Salge, T. O., Piller, F., & Wentzel, D. (2019). Stage-gate and agile development in the digital age: Promises, perils, and boundary conditions. Journal of Business Research , forthcoming.
- Huetten, A. S. J., Antons, D., F. Breidbach, C., Piening, E. P., & Salge, T. O. (2019). The impact of occupational stereotypes in human-centered service systems. Journal of Service Management , 30(1), 132-155.
- Antons, D., & Breidbach, C. F. (2018). Big data, big insights? Advancing service innovation and design with machine learning. Journal of Service Research , 21(1), 17-39.
- Hopp, C., Antons, D., Kaminski, J. & Salge, T.O. (2018), Disruptive Innovation: Conceptual Foundations, Empirical Evidence, and Research Opportunities in the Digital Age, Journal of Product Innovation Management , Vol. 35(3): 446-457.
- Hopp, C., Antons, D., Kaminski, J. & Salge, T.O. (2018), The Topic Landscape of Disruption Research: A Call for Consolidation, Reconciliation, and Generalization. Journal of Product Innovation Management , Vol. 35(3): 458-487.
- Salge, T.O., Vera, A., Antons, D., & Cimiotti, J. (2017), Fighting MRSA Infections in Hospital Care: How Organizational Factors Matter, Health Services Research [VHB: A], 52(1), 959-983.
- Breidbach, C., Antons, D. & Salge, T.O. (2016), Seamless Service? On The Role and Impact of Service Orchestrators in Human-Centered Service Systems, Journal of Service Research , 19(4), 458-476.
- Antons, D., Kleer, R. & Salge, T.O. (2016), Mapping the Topic Landscape of JPIM, 1984-2013: In Search of Hidden Structures and Development Trajectories. Journal of Product Innovation Management , 33(6), 726-749.
- Antons, D. and Piller, F. (2015): Opening the Black Box of "Not-Invented-Here": Attitudes, Decision Biases, and Behavioral Consequences, Academy of Management Perspectives , Volume 29, No. 2, S. 1–25.
- Gesing, J., Antons, D., Piening, E. Rese, M. & Salge, T.O. (2015), Joining Forces or Going for it Alone? On the Interplay among External Collaboration Partner Types, Interfirm Governance Modes, and Internal R&D. Journal of Product Innovation Management , 32(3), 424-440.
- Lüttgens, D.; Antons, D.; Pollok, P.; Piller, F. (2014): Wisdom of the Crowd and Capabilities of a Few: Internal Success Factors of Crowdsourcing for Innovation, Journal of Business Economics (vormals: Zeitschrift für Betriebswirtschaft), Volume 84, Issue 3, S. 339-374.
David Antons ist Forscher, Keynote-Speaker und Unternehmensberater für Innovationsmanagement, Unternehmensstrategie und Entscheidungsfindung. Er ist Professor an der Universität Bonn und ehemaliger Co-Direktor des Instituts für Technologie- und Innovationsmanagement an der RWTH Aachen, einem der führenden europäischen Technologieinstitute. Er hatte Gastaufenthalte am Department for Organisational Behavior and Information Systems an der Judge Business School der University of Cambridge in England. Außerdem besuchte er das Department for Computing and Information Systems an der School of Engineering der University of Melbourne in Australien.
David Antons promovierte 2013 in Technologie- und Innovationsmanagement an der RWTH Aachen. Seine Habilitation erfolgte ebenfalls an der RWTH Aachen mit dem Schwerpunkt Text Mining in der Managementforschung. Vor seinem Wechsel an die Aachener Fakultät hatte er Angebote für Professuren an den Universitäten Bochum und Mainz.
David Antons gilt als Experte für ein breites Spektrum von Themen des Strategie- und Innovationsmanagements, das von Entscheidungsfehlern auf individueller Ebene über den Erwerb digitaler Technologien und Geschäftsmodellinnovationen bis hin zum Zusammenspiel von digitaler Transformation und organisatorischer Reputation reicht. Seine Forschungen wurden u.a. durch eine Finalisten-Nominierung für den "Innovating Innovation" Award von Harvard Business Review und McKinsey für die Forschung zur Implementierung von Open Innovation gewürdigt. Zudem wurde er mit dem RWTH Lecturer ausgezeichnet, einem Preis für herausragende Forscher mit außergewöhnlichen Lehrtätigkeiten. Im Rahmen seines Forschungsprogramms hat er mit einer Vielzahl von Unternehmen aus den Bereichen Maschinenbau, Mobilität, Gesundheitswesen, Finanz- und Bankwesen, Versicherungen und Bauwesen zusammengearbeitet.